loading...
کویر گشت
نگاه کوتاه

ورزنه نام کویر دیدنی است که فاصله ماسه‌زار آن تا اصفهان 110 کیلومتر است و وسعت تل‌ماسه‌ها بالغ بر 17 هزار هکتار است.انواع اشکال حاصل فرسایش باد را در کویر ورزنه مى‌توان دید, اشکالی مانند تپه‌هاى ماسه‌اى طولى، تپه‌هاى هلالى، هرم‌هاى ماسه‌اى و امواج روى ماسه‌ها که اصطلاحاً به آنها ریپل مارک گفته مى‌شود , چشم‌انداز ماسه‌ها از بالاى تل‌ماسه‌ها بسیار زیبا و بکر به نظر مى‌آید .
نوع پوشش گیاهى آن و سکوت زیباى حکمفرما بر آن براى تمام گردشگران روزى زیبا خلق مى‌کند و ارتفاع تل‌ماسه‌هاى ورزنه نسبت به برخى نقاط بلندتر و در برخى نقاط به 100 متر نیز مى‌رسد.
سایت کویری"واحه" با مساحت زمینی در مجموعه 100 هزار متر مربع است که 11 هزار و 159 متر ساخت شده است، این طرح بزرگترین طرح گردشگری کویری ایران است که به لحاظ ابعاد و وسعت قابل قیاس با کویر کشورهای قطر و امارات است.
مجموعه گردشگری"واحه" در 110 کیلومتری اصفهان است که نزدیک‌ترین منطقه شهری به این سایت گردشگری شهر تاریخی ورزنه است.
این مجموعه تفریحی گردشگری کویری دارای دو رستوران با ظرفیت 840 نفر، یک سالن کنسرت روباز با ظرفیت یک هزار و 800 نفر، یک شربت‌خانه با ظرفیت حدود 300 نفر، 15 سوئیت اقامتی با ظرفیت تکمیلی 120 نفر، تعمیرگاه، پمپ بنزین، رصد‌خانه، پیست شترسواری، پیست موتورسواری، کمپینگ، باشگاه هواپیمای تفریحی، پینت‌بال، باشگاه تیراندازی، مجموعه ...مشاهده کامل متن آب‌درمانی و باغ انار است.
راه‌های دسترسی به کویر ورزنه

۱- اصفهان – فلکه بزرگمهر – بیمارستان چمران – سه راه پینارت – دستجاء – شاتور – اژیه – ورزنه   ۱۰۵ کیلومتر- آسفالت

۲- اصفهان – پارک آبشار – دشتی – زیار- برسیان -شاتور – اژیه – ورزنه  ۱۰۹ کیلومتر – آسفالت

۳- اصفهان – خیابان جی – کوهپایه – هرند – قورتان –ورزنه ۱۱۰ کیلومتر- آسفالت

۴- اصفهان – خیابان جی – کوهپایه – هرند- اژیه – ورزنه ۱۲۰ کیلومتر- آسفالت

۵- شهرضا –کیلومتر ۱۴ جاده شهرضا اصفهان – پرزان – محمد آباد – نیک آباد – اژیه – ورزنه  ۱۰۸ کیلومتر- آسفالت

۶- نائین – کیلومتر ۳۳ جاده نائین اصفهان – ورزنه ۶۷ کیلومتر- آسفالت

۷- بزرگراه اصفهان شیراز – ایزدخواست – امین آباد- الله آباد – رامشه – حسن آباد جرقویه – ورزنه ۱۶۰ کیلومتر – آسفالت

۸- یزد – فولا الیاژی – خضر آباد – ندوشن – قلعه خرگوشی – تالاب گاوخونی – ورزنه ۱۹۰ کیلومتر (جاده خاکی و در دست مطالعه و احداث مسیر تاریخی جاده ابریشم)


کویر ورزنه، در دسترس‌ترین و نزدیک‌ترین کویر به مرکز استان است که فاصله ماسه‌زار آن تا شهر اصفهان 110 کیلومتر برآورد شده و با سفر یک روزه هم می‌توان از این منطقه بازدید کرد. وسعت تلماسه‌های این منطقه بالغ بر ۱۷ هزار هکتار است و انواع اشکال حاصل فرسایش باد را مى‌توان در آن مشاهده کرد. وجود تپه‌هاى ماسه‌اى طولى، تپه‌هاى هلالى، هرم‌هاى ماسه‌اى و امواج روى ماسه‌ها که به آنها ریپل مارک گفته مى‌شود، چشم‌انداز بسیار زیبا و بکری را ایجاد کرده و نوع پوشش گیاهى و سکوت زیباى حکمفرما بر آن براى تمام گردشگران سفری زیبا را خلق مى‌کند.
عکس 1:شربتخانه سنتی کویر ورزنه؛ اصفهان
عکس 2:شترسواری؛ کویر ورزنه ؛ شرق اصفهان
عکس 3:پرواز تفریحی پاراگلایدر؛ کویر ورزنه؛ اصفهان 
عکس4:قایق سواری؛ زنده رود؛ پارک ساحلی؛ ورزنه؛ شرق اصفهان
عکس5:سفره بافی؛ ورزنه؛ شرق اصفهان

عکس6:تپه های ماسه ای؛ ورزنه؛ شرق اصفهان 

عکس7:طالاب گاو خونی؛ ورزنه؛ شرق اصفهان 

عکس8:سافاری سواری؛ ورزنه؛ شرق اصفهان 

و...

 

 

سید ابوالفضل فاطمی بازدید : 645 جمعه 07 اسفند 1394 نظرات (0)

از آثار دوره ی تیموری است که در دوره های بعد تعمیراتی در آن صورت گرفته است. نقشه ی بنای مسجد به صورت دو ایوانه دارای سر در، هشتی بزرگ گنبددار، ایوان های شمالی و جنوبی، رواق های آجری اطراف صحن و شبستان های شرقی و غربی است. بنا با کاشی های نفیس معرق و کتیبه های زیبایی تزیین شده است.


سید ابوالفضل فاطمی بازدید : 624 جمعه 07 اسفند 1394 نظرات (0)

خانه يوسفي كه با مساحت حدود 1900 متر مربع در قلب مجموعه حاكم نشين ورزنه جاي دارد داراي ساختماني به سبك قاجاري است و آنچه نيز از تاريخ ورزنه بر مي آيد اين بنا قدمتي قاجاري دارد . اين خانه در يك اشكوب بنا شده و بخش وسيعي از خانه به حياط زيباي آن اختصاص دارد و فضاهاي معماري آن در قسمت جنوب خانه جاي دارد .

ورودي خانه يوسفي در گوشه شمال شرقی بنا قرار دارد . قسمت مركز خانه با فرم چليپايي شامل حوضخانه و بادگير مي باشد كه در ارتباط مستقيم با ساير فضاهاي خانه است . در قسمت شرق و غرب حوضخانه دو اتاق وجود دارد كه پوشش اتاقها در اين قسمت به صورت طاق و چشمه مي باشد و توسط ايواني به عمق 70/1 متر به حياط مشرف مي شود . در منتهي اليه ضلع جنوبي اتاقي وجود دارد كه در گذشته به صورت زندان خانه كاربرد داشته است . در قسمت شرقي آب انبار ، مطبخ و طويله قرار دارد . آب مصرفي خانه توسط چاهي كه در ضلع شمالي واقع است تأمين مي گردد .

 

سید ابوالفضل فاطمی بازدید : 533 جمعه 07 اسفند 1394 نظرات (0)

بناي قلعه ي قورتان احتمالا در قرن 4 (366-323 ه ق)‌صورت گرفته و بواسطه ي موقعيت جغرافيايي ممتازي كه دارد (در كنار زاينده رود) از تاريخ بنا تا به امروز سكونت در آن وجود داشته است.                                                                                               

برای مشاهده ی ادامه ی مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

سید ابوالفضل فاطمی بازدید : 588 جمعه 07 اسفند 1394 نظرات (0)
نام اثر : برج کبوترخانه

زمان ساخت : صفوی

کاربری قدیم  : پرورش کبوترجهت استفاده از کود در زمینهای کشاورزی .    

مساحت :  در حدود ۲۵۴ متر مربع

ارتفاع  :   ۲۰ متر تا راس (     ۵/۱+۵/۵+۱۵ )

محیط :  ۵۸ متر   شعاع :   ۹ متر

ویژگی و توانایی های اثر  :

این اثر در مجاورت خیابان شیخ بهایی ودر کنارپارک  ساحلی ورزنه بوده واز موقعیت بسیار خوبی برخوردار می باشد و محلی جهت ارائه خدمات توریستی می باشد.


 

سید ابوالفضل فاطمی بازدید : 533 جمعه 07 اسفند 1394 نظرات (0)

انسان از گذشته دور واز زمانی که به کشاورزی مشغول شد یا در کنار چشمه ویادر کنار رودخانه به استفاده ومهار آب افتاد ؛ چشمه‌ها به لحاظ اینکه در سطح زمین جریان داشت تها زحمت هدایت آب به زمین‌های کشاورزی را می‌طلبید اما گود بودن بستر رودخانه انسان را به فکر بستن بندهاو ایجاد کاناهای انتقال آب انداخت واین تا زمانی معنی داشت که آب در بستر رودخانه در حال جریان باشد در غیر این صورت انسان می‌بایست به فکر چاره ای می‌بود و آن حفر چاه بود . اولین انگیزه برای حفر چاه تامین آب آشامیدنی انسان بود که بسیار ساده با یک ظرف سفالی و یک ریسمان انجام می‌شد اما استفاده از آب چاه برای زمین‌های کشاورزی برداشت حجم بیشتری از آب را می‌طلبید که با زور بازوی انسان هیچ تناسبی نداشت . استفاده از نیروی گاو جهت شخم زدن زمین و کارهای کشاورزی دیگر ، تجربه خوبی شد تا انسان به فکر بالا کشیدن آب از چاه با نیروی گاو بیفتد.

سید ابوالفضل فاطمی بازدید : 1214 جمعه 07 اسفند 1394 نظرات (0)

یکی از ویژگی های منحصر به فرد دشت ورزنه وجود چاههای آرتزین می باشد این چاهها را به این دلیل آرتزین یاجهنده گویندکه آب با فشار بدون نیروی موتورپمپ از زمین خارج می شود که علت آن را می توان با توجه به توپوگرافی و پستی و بلندی منطقه توجیه کرد.  چون دشت ورزنه نسبت به ناهمواریهای اطراف در گودترین نقطه واقع شده است و در طول هزاران سال آب در سفره های آبدار و آبخوانها زیرین ذخیره شده و این آبخوانها ازنوع محبوس وتحت فشار هستند با دسترسی به لایه های محبوس وتحت فشار زیرین آب از زمین به علت فشار ستون آب که ناشی از وضعیت پستی و بلندی منطقه و شیب زمین شناسی لایه های زیرین  است از زمین خارج می شود که مدل آن در قسمت تصاویرارائه شده است . تعداد این چاهها در این منطقه تاکنون به بیش از ۲۰ حلقه رسیده است که تماماٌ به موازات سواحل شمالی و جنوبی زاینده رود واقع هستند.


اطلاعات کاربری